tisdag 1 februari 2011

FARLIG ELEKTRICITET!!!

ELEKTRICITET KAN VARA FARLIGT. DET ÄR DEN OM… … …

1.      MAN SJÄLV BLIR EN DEL AV STRÖMMENS VÄG … OCH…
2.    STRÖMMEN GENOM KROPPEN BLIR STARK.

Då kan det hända att man får brännskador eller att nerverna i kroppen påverkas så att hjärtat och lungorna slutar att fungera. Då dör man! Därför måste man mycket noga följa de regler som finns för hur man ska hantera elektricitet.

HÄR ÄR NÅGRA SAKER ATT KOMMA IHÅG:

1) ETT VANLIGT BATTERI ÄR HELT OFARLIGT.

2) ALLA SAKER SOM ÄR ANSLUTNA TILL ELNÄTET KAN BLI LIVSFARLIGA OM DE HANTERAS FEL ELLER OM DE GÅR SÖNDER. FÖLJ ALLTID BRUKSANVISNINGEN TILL ELEKTRISKA APPARATER!

3) EL-LEDNINGAR UTOMHUS ÄR ABSOLUT LIVSFARLIGA! DET KAN TILL OCH MED VARA FARLIGT ATT KOMMA FÖR NÄRA DEM! KLÄTTRA ALDRIG UPP PÅ TÅG ELLER PÅ EL-STOLPAR!

4) NÄR DET ÅSKAR BÖR MAN INTE VARA UTE PÅ ÖPPNA FÄLT, FÖR DÅ ÄR RISKEN STÖRRE ATT MAN BLIR TRÄFFAD AV BLIXTEN. MAN SKA INTE SÖKA SKYDD UNDER ETT TRÄD, FÖR DÅ KAN MAN BLI SKADAD OM BLIXTEN SLÅR NER I TRÄDET. SÄKRASTE PLATSEN ÄR I EN BIL.

Visste du allt det här redan?
undrar El-Erik

9 kommentarer:

  1. Här får man koll! Är det verkligen så att ett batteri är helt ofarligt?!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ofarligt när det gäller elektriciteten.
    Däremot skulle jag inte äta upp ett batteri.
    Hälsningar El-Erik

    SvaraRadera
  3. Jag visste att sekraste stället man ska gömma sig på är i bilen eller i huset



    MARIA <3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  4. jag visste att om blixten kommer på mig så springer jag till bilen och gömmer mig

    vem är EL-erik

    SvaraRadera
  5. Ja har känt på en eltråd i hästhagen och då fick jag en liten stöt! /Rasmus

    SvaraRadera
  6. man kan få brännskador av el.

    när jag var liten min mamma skruva ut väggkontakten. då rörde jag det hela tiden min mamma sa till mig rör inte det du kan dö.

    SvaraRadera
  7. jag viste inan min mamma och papppa soma har sakt att det är säker ställe i bilen
    vem är du egentligen el erik? :) Benjamin

    SvaraRadera
  8. amen jag visste det här redan -julietta

    SvaraRadera